Obligacje to papiery wartościowe emitowane w serii, w których emitent stwierdza, że jest dłużnikiem obligatariusza i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia.
W przeciwieństwie do akcji, obligacje nie dają posiadaczowi żadnych uprawnień względem emitenta typu współwłasność, dywidenda czy też uczestnictwo w walnych zgromadzeniach. Emisja obligacji polega na przekazaniu kapitału spółce przez inwestorów (obligatariuszy).
Obecnie w Polsce obligacje stały się bardzo popularnym sposobem uzyskiwania dodatkowego finansowania na działalność podmiotów gospodarczych oraz konkretne projekty inwestycyjne.
W Polsce zasady emisji obligacji określa ustawa z dnia 15 stycznia 2015 r. Podmiotami uprawnionymi są przede wszystkim osoby prawne (w takim wypadku mówimy o obligacjach korporacyjnych), jak również jednostki samorządu terytorialnego tj. gminy, powiaty i województwa. Obligacje wyemitowane przez takie podmioty nazywa się potocznie „komunalnymi”.
Poza tym uprawnienie do emisji obligacji posiadają osoby prawne upoważnione do emisji obligacji na podstawie odrębnych ustaw, spółki komandytowo-akcyjne, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa oraz wyszczególnione w ustawie instytucje finansowe.
Wśród rodzaju obligacji najczęściej w obrocie spotykamy się z obligacjami imiennymi lub na okaziciela, przy czym te drugi mogą posiadać zarówno formę dokumentu jak i być zdematerializowane.
W przypadku obligacji zdematerializowanych konieczne jest utworzenie ewidencji, którą mogą prowadzić tylko określone w ustawie podmioty (najczęściej są to firmy inwestycyjne). Dla emitenta jest to dodatkowy koszt, z drugiej jednak strony prowadzenie ewidencji przez profesjonalny podmiot pozwala na sprawniejsze zarządzanie wyemitowanymi obligacjami, zwłaszcza przy większej liczbie inwestorów.
Rzadziej spotykanym rodzajem obligacji są obligacje zamienne (dotyczą zamiany obligacji na akcje). Ich emisja wymaga większego planowania i uwzględnienia również zasad korporacyjnych panujących w spółce akcyjnej. Swoistą odmianą tego rodzaju obligacji są obligacje z prawem pierwszeństwa.
Warto również zwrócić uwagę na obligacje wieczyste (emitowane na czas nieoznaczony) oraz obligacje przychodowe (z prawem do zaspokajania się z pierwszeństwem z przychodów przedsiębiorstwa emitenta). Z uwagi na fakt ustanowienia zabezpieczenia wierzytelności wynikających z obligacji wyróżnia się tez obligacje zabezpieczone.
Przykładowy schemat emisji obligacji korporacyjnych (które, nie będą dopuszczone do publicznego obrotu), przy założeniu najbardziej popularnych rozwiązań praktycznych i opcji terminowego wykupu, można ograniczyć do poniższych etapów:
Świadczenia wynikające z obligacji, sposób ich realizacji oraz związane z nimi prawa i obowiązki emitenta i obligatariuszy określają warunki emisji. Jest to najważniejszy dokument, który sporządzany jest przy emisji obligacji. Może być ona traktowany jako swoista umowa miedzy spółką emitującą obligacje a inwestorem, który decyduje się zainwestować swoje środki w obligacje. Jednakże w przypadku takich warunków emisji, z uwagi na ochronę praw obligatariuszy, będących często osobami fizycznymi, muszą one zawierać szereg informacji. Do podstawowych należy:
Są to absolutnie minimalne postanowienia i informacje, jakie muszą zawierać warunki emisji. Dodatkowo, w określonych przypadkach wymagane są kolejne obowiązkowe informacje.
W przypadku gdy:
Dość nową instytucją jest zgromadzenie obligatariuszy. Jest to rozwiązanie nieobowiązkowe, które jeszcze nie zyskało na popularności w praktyce rynkowej, stąd jej nieliczne występowanie w postanowieniach warunków emisji.
Jest to dokument na podstawie którego oferuje się inwestorom nabycie konkretnej ilości obligacji i pełni on nie mniejszą rolę niż warunki emisji. Musi on spełniać pewne wymogi, m.in. wskazywać aktualną na ostatni kwartał poprzedzający emisję obligacji, wartość zaciągniętych zobowiązań, z wyszczególnieniem zobowiązań przeterminowanych, a także przedstawiać perspektywy kształtowania się zobowiązań emitenta do czasu całkowitego wykupu obligacji.
Dla emitentów, którzy działają dłużej niż rok, nałożony został obowiązek udostępnienia wraz z propozycją nabycia ostatniego sprawozdania finansowego (nie starszego niż 15 miesięcy) wraz ze sprawozdaniem z badania. Niekiedy jest to dość kłopotliwy obowiązek dla spółek, które nie maja takiego obowiązku przewidzianego w ustawie o rachunkowości, a w związku z emisją obligacji, muszą poddać sprawozdanie badaniu.
Do podstawowych rodzajów zabezpieczeń należy zaliczyć hipotekę, zastaw i inne zabezpieczenie (np. poręczenie lub oświadczenie o poddaniu się rygorowi egzekucji w trybie art. 777 § 1 pkt 5 k.p.c.). Z uwagi na wielość obligatariuszy przewidziano instytucje Administratora, który jest obowiązany działać w imieniu własnym, ale na rachunek obligatariuszy.
W praktyce to Emitent zawiera umowę z Administratorem, w której określone są uprawnienia stron i procedura działania na wypadek woli skorzystania przez obligatariuszy z ustanowionego na ich rzecz zabezpieczenia. Wprowadzając funkcję Administratora wzorowano się na instytucji banku reprezentancie, do którego odsyłają niektóre z przepisów. Funkcja Administratora, poza tym, że stworzona dla innych celów, wydaje się mniej sformalizowana i łatwiejsza do zastosowania dla mniejszych emisji obligacji korporacyjnych. Z kolei emitenci chcący wzbudzić wiarygodność inwestorów i pozyskać znaczne środki z emisji mogą rozważyć dodatkowo wprowadzenie do warunków emisji postanowień o ustanowieniu banku-reprezentanta.
Warto wskazać, że w sytuacji ustanowienia zastawu lub hipoteki emitent musi poddać przedmiot zabezpieczenia wycenie i dołączyć do warunków emisji, aby obligatariusze mieli realną możliwość oceny ustanawianego na ich rzecz zabezpieczenia.
— **** —
Wypełnienie wszystkich wymogów ustawy o obligacjach może wydawać się dla niektórych podmiotów rozpoczynających działalność na rynku zadaniem stosunkowo trudnym, zwłaszcza, że emisja obligacji wbrew przepisom ustawy obarczona jest sankcją karną. Z tego względu sugerowane jest skorzystanie z pomocy profesjonalnych podmiotów, w tym kancelarii prawnych, które specjalizują się w doradztwie w tym zakresie i pomogą przeprowadzić emisję w sposób zgodny z wymaganiami ustawodawcy lub podjąć się funkcji administratora zabezpieczeń.
Serdecznie zapraszamy do kontaktu na adres mailowy: adam.osinski@oglegal.pl lub przemyslaw.perka@oglegal.pl